KNIEKLACHTEN

De knie is het grootste gewricht van ons lichaam. Het dijbeen en het scheenbeen komen bij elkaar in het kniegewricht. Aan het eind van die botten zit het kraakbeen waardoor het gewricht soepel kan bewegen. De kniebanden zorgen ervoor dat het gewricht op zijn plek blijft. Wanneer er iets in het kniegewricht beschadigd is kan dit klachten geven.

OORZAKEN KNIEKLACHTEN

Er zijn veel oorzaken voor het ontstaan van knieklachten. De meest voorkomende oorzaken zijn sport gerelateerd maar ook overbelasting, een verkeerde houding of slijtage kunnen knieklachten veroorzaken.

Het is belangrijk dat er grondig onderzoek wordt gedaan om de oorzaak van de klachten te kunnen vinden. De meest voorkomende knieklachten zijn:

• Overbelastingsklachten geven vaak pijn aan de onderzijde van de knieschijf. De pijn wordt erger wanneer er meer kracht op de kniepees komt door het buigen van de knie bij sporten of bewegen.

• Bij knieschijf klachten (patellofemorale klachten) wordt pijn achter en rondom de knieschijf gevoeld. Deze pijn wordt erger op het moment dat er druk op de knieschijf komt zoals bij traplopen, steun op de knie of het buigen van de knie.
    Het kan ook voorkomen dat er de knieschijf breekt of luxeert (uit de kom schieten). Er treedt direct zwelling op en het is niet meer mogelijk om op het been te steunen.

• Acute knieklachten, bijvoorbeeld na een val of misstap geven vaak direct pijn. Door de pijn kan je de knie niet goed bewegen en belasten. Ook kun je het gevoel hebben dat de knie op slot zit. Daarnaast is de knie minder stabiel en zal je sneller het gevoel hebben dat je door de knie zakt.

• Artrose in de knie (slijtage) zal in het beginstadium bijna niet te voelen zijn. Indien de slijtage toeneemt zal er pijn- en stijfheidsklachten optreden. Deze pijn- en stijfheidsklachten zullen voornamelijk aanwezig zijn in de ochtend en na een langere tijd zitten. Door de slijtage zal de mobiliteit van de knie verminderen, wordt de knie pijnlijk en kan deze pijn uitstralen naar het been.

• Na een operatie, bijvoorbeeld knie prothese of kruisband reconstructie, is fysiotherapie een belangrijk onderdeel van de revalidatie. Hierbij bestaat het revalidatietraject uit het verbeteren van de mobiliteit, kracht en stabiliteit van de knie totdat u uw dagelijkse activiteiten of sport weer volledig pijnvrij kunt uitvoeren.

• Voor een operatie, bijvoorbeeld knie prothese of kruisband reconstructie, kan fysiotherapie een belangrijke rol hebben. Het is bewezen dat fysiotherapie voorafgaand aan een operatie zorgt voor beduidend betere uitkomsten na de operatie.

KNIEKLACHTEN BEHANDELING

Wat de juiste behandeling van knieklachten is, is afhankelijk van de oorzaak. Er zijn een aantal dingen die bij iedere klacht belangrijk zijn, zoals het optimaliseren van de mobiliteit, kracht en stabiliteit van de knie.